HÄLSA

Att äta och röra på sig tillhör livets nöjen och kan hjälpa dig och dina närstående att hålla er friska.


Genom att göra kloka val, hjälper det även till att skydda dig mot vissa sjukdomar. Det nationella programmet för näring och hälsa (PNNS) erbjuder näringsrekommendationer som helt och hållet passar in i ett roligt liv och med vänner.


Varje matfamilj har sin plats på din tallrik, varje dag. Alla är nödvändiga för att garantera en näringsbalans, men konsumtionen av viss typ av mat måste minska medan konsumtion av andra är att föredra.


HUR GÖR MAN DET I PRAKTIKEN?

  • Ät minst fem frukter och grönsaker per dag – råa, kokta, tillagade, färska, frysta eller konserverade.
  • Ät bröd och spannmålsprodukter, potatis och grönsaker vid varje måltid och efter var och ens aptit (med fokus på fullkornsprodukter).
  • Ät tre mejeriprodukter per dag (mjölk, yoghurt, ost) och helst en blandning av dem.
  • Ät kött, fisk (och andra fiskprodukter) eller ägg  en eller två gånger om dagen.
  • Kom ihåg att äta fisk minst två gånger i veckan.
  • Begränsa mängden fett (smör, olja, färsk grädde m.m) och feta produkter (snacks, bakelser, pålägg m.m.).
  • Begränsa socker och söta produkter (läsk, drycker, konfekt, choklad, bakverk, desserter med såser m.m.).
  • Begränsa saltintaget och välj helst jodsalt.
  • Drick så mycket vatten du vill, vid och mellan måltiderna.
  • Drick inte mer än två glas alkoholhaltig dryck (kvinnor) och tre glas (män) per dag (två glas vin på 10 cl motsvarar 50 cl öl eller 6 cl starksprit).
  • Utför en fysisk aktivitetet varje dag som motsvarar minst 30 minuters rask promenad.